Pololetní projekt pro 9. ročník
V rámci tohoto projektu chceme společně se žáky při tvorbě modelu Chytrého města zopakovat, procvičit a především uplatnit nejrůznější poznatky a dovednosti z oblasti tzv. Nové Informatiky (tedy vše v rámci nového Rámcového Vzdělávacího Programu pro Základní školy). Hlavní tématické celky vycházejí ze všech čtyř kapitol pro novou informatiku:
Data, Informace a modelování
Algoritmizace a programování
Informační systémy
Digitální technologie
Práce na projektu se ovšem neomezují jen na informatiku, ale jedná se o komplexní přístup - skutečný svět není rozdělen do "předmětů", ale je to soubor nejrůznějších oborů, oblastí, témat, dovedností, pravidel i kreativity.
Každá jednotlivá třída se jako celek bude budovat své vlastní Chytré město. Všichni jsou rozděleni do 2 až 3 členných skupinek. Každá skupinka představuje samostatnou firmu, která pracuje na svém dílčím projektu, který se stane součástí celého města.
Realizace mimo digitální materiály (web, prezentace, PDF podklady) bude provedena s pomocí doplňků pro programovatelnou desku MicroBit. Krátký přehled těchto prvků a doplňků naleznete na stránce MicroBit a další doplňky .
Reference na existující chytrá města
Co je Chytré město - Smart city
Smart City, neboli chytré město, je moderní koncept, který využívá technologických inovací k zlepšení kvality života obyvatel. Cílem je vytvořit udržitelné a efektivní městské prostředí, které využívá chytré systémy pro správu dopravy, energetiky, odpadů a veřejných služeb.
Chytrá města využívají senzory, IoT technologie a big data k optimalizaci provozu a snižování negativních dopadů na životní prostředí. Díky tomu mohou obyvatelé měst žít pohodlněji a bezpečněji, zároveň se snižuje spotřeba energie a emise skleníkových plynů. Smart City je tedy vizí města budoucnosti, které využívá moderní technologie k zlepšení života svých obyvatel.
Žáci pátrají a shromažďují informace
Nejprve jsme shromažďovali informace a základní podklady o již existujících Chytrých městech (města, která se prezentují jako tzv. Smart City). Každý pracoval samostatně a vznikl krátký strukturovaný medailónek ve formě textového dokumentu v rozsahu stránky A4. Shromažďovali jsme tyto základní údaje a informace:
název města a země, kde se nachází
jeden snímek (fotka)
GPS lokaci
kdy bylo založeno
URL adresu na web daného města (pokud možno přímý)
počet obyvatel (nejnovější údaje) a rok, ze kdy je tato informace
proč nebo na základě jakých projektů (staveb, infrastruktury, zařízení, atd.) se řadí mezi tzv. chytrá města
jednu jakoukoliv zajímavost nebo příklad konkrétního existujícího projektu v daném městě
seznam všech zdrojů, ze kterých čerpáš pro získání uvedených informací
Některé práce jsou velmi zdařilé, jiné by zasloužily ještě trochu pečlivosti, ale jak se říká: "Žádný učený z nebo nespadl." :-) Posouzení celkového vzhledu je na každém, důležité bylo dodržet obsahová a formátovací kritéria textového dokumentu. Exporty ve formátu PDF si lze prohlédnout níže.
Chytrá města v jednotlivých 9. třídách
Každá třída v ročníku se stala jedním Chytrým městem. Žáci si zvolili 3 lčenné skupinky a tím vytvořili jednotlivé městské firmy. Každá firma si pak buď vybrala nebo vymyslela téma svého podnikaní. Celý přístup byl velmi komplexní a zasahoval do mnoha oborů a témat nejen z oblasti Informatiky a technologií. Přípravu, průběh a realizaci pak vždy publikovali na firemních webových stránkách. Žáci mohli volitelně skrýt své identity pod smyšlenými jmény a historií osob - jména jsou volena tak, že musí odpovídat svými iniciálami skutečným žákům, takže rodiči, resp. zákonní zástupci mohou s určitou mírou pravděpodobnosti najít výsledky svých dětí zveřejněné na firemních webech a přitom je anonymita zachována.
Některé projekty se velmi vydařily. Žáci dokázali své nápady nejen popsat, ale také pak realizovat na zjednodušeném modelu - prioritně s využitím programovatelných desek MicroBit a jejich doplňků.
Bombokládky
Třída 9. A si prostřednictvím voleb vybrala základní parametry pro své chytré město:
Název města: Bombokládky
Počet obyvatel: 200 000
Nejpreferovanější atributy: bezpečnost, dostupná a bezpečná datová síť, dostupné a kvalitní vzdělávání, kvalitní integrovaný záchranný systém
Nejpreferovanější podmínky infrastruktury: vlastní velká nemocnice, řeka nebo soutok řek, letiště
Borovice nad Sněžkou
Třída 9. B si prostřednictvím voleb vybrala základní parametry pro své chytré město:
Název města: Borovice nad Sněžkou
Počet obyvatel: 200 000
Nejpreferovanější atributy: bezpečnost, dostupná a bezpečná datová síť, dostupné a kvalitní vzdělávání
Nejpreferovanější podmínky infrastruktury: metro (podzemní dráha), vlakový uzel, letiště
Vybrané firmy z Borovic nad Sněžkou
Paštičky
Třída 9. C si prostřednictvím voleb vybrala základní parametry pro své chytré město:
Název města: Paštičky
Počet obyvatel: 50 000
Nejpreferovanější atributy: bezpečnost, kvalitní a dostupná místa pro odpočinek a rekreaci, rozvoj vědy a kultury, dostupné a kvalitní vzdělávání
Nejpreferovanější podmínky infrastruktury: letiště, vlastní velká nemocnice, metro (podzemní dráha)
Tenký Led
Třída 9. D si prostřednictvím voleb vybrala základní parametry pro své chytré město:
Název města: Tenký Led
Počet obyvatel: 1 500 000
Nejpreferovanější atributy: minimalizace odpadních produktů, kvalitní a dostupná místa pro odpočinek a rekreaci,
dostupná a bezpečná datová síťNejpreferovanější podmínky infrastruktury: vlastní velká nemocnice, metro (podzemní dráha), řeka nebo soutok řek, letiště