Pololetní projekt pro 9. ročník

V rámci tohoto projektu chceme společně se žáky při tvorbě modelu Chytrého města zopakovat, procvičit a především uplatnit nejrůznější poznatky a dovednosti z oblasti tzv. Nové Informatiky (tedy vše v rámci nového Rámcového Vzdělávacího Programu pro Základní školy). Hlavní tématické celky vycházejí ze všech čtyř kapitol pro novou informatiku:

Práce na projektu se ovšem neomezují jen na informatiku, ale jedná se o komplexní přístup - skutečný svět není rozdělen do "předmětů", ale je to soubor nejrůznějších oborů, oblastí, témat, dovedností, pravidel i kreativity.

Každá jednotlivá třída se jako celek bude budovat své vlastní Chytré město. Všichni jsou rozděleni do 2 až 3 členných skupinek. Každá skupinka představuje samostatnou firmu, která pracuje na svém dílčím projektu, který se stane součástí celého města.

Realizace mimo digitální materiály (web, prezentace, PDF podklady) bude provedena s pomocí doplňků pro programovatelnou desku MicroBit. Krátký přehled těchto prvků a doplňků naleznete na stránce MicroBit a další doplňky .

Reference na existující chytrá města

Co je Chytré město - Smart city

Smart City, neboli chytré město, je moderní koncept, který využívá technologických inovací k zlepšení kvality života obyvatel. Cílem je vytvořit udržitelné a efektivní městské prostředí, které využívá chytré systémy pro správu dopravy, energetiky, odpadů a veřejných služeb. 

Chytrá města využívají senzory, IoT technologie a big data k optimalizaci provozu a snižování negativních dopadů na životní prostředí. Díky tomu mohou obyvatelé měst žít pohodlněji a bezpečněji, zároveň se snižuje spotřeba energie a emise skleníkových plynů. Smart City je tedy vizí města budoucnosti, které využívá moderní technologie k zlepšení života svých obyvatel.

Žáci pátrají a shromažďují informace

Nejprve jsme shromažďovali informace a základní podklady o již existujících Chytrých městech (města, která se prezentují jako tzv. Smart City). Každý pracoval samostatně a vznikl krátký strukturovaný medailónek ve formě textového dokumentu v rozsahu stránky A4. Shromažďovali jsme tyto základní údaje a informace:

Některé práce jsou velmi zdařilé, jiné by zasloužily ještě trochu pečlivosti, ale jak se říká: "Žádný učený z nebo nespadl." :-) Posouzení  celkového vzhledu je na každém, důležité bylo dodržet obsahová a formátovací kritéria textového dokumentu. Exporty ve formátu PDF si lze prohlédnout níže.

Chytrá města v jednotlivých 9. třídách

Každá třída v ročníku se stala jedním Chytrým městem. Žáci si zvolili 3 lčenné skupinky a tím vytvořili jednotlivé městské firmy. Každá firma si pak buď vybrala nebo vymyslela téma svého podnikaní. Celý přístup byl velmi komplexní a zasahoval do mnoha oborů a témat nejen z oblasti Informatiky a technologií. Přípravu, průběh a realizaci pak vždy publikovali na firemních webových stránkách. Žáci mohli volitelně skrýt své identity pod smyšlenými jmény a historií osob - jména jsou volena tak, že musí odpovídat svými iniciálami skutečným žákům, takže rodiči, resp. zákonní zástupci mohou s určitou mírou pravděpodobnosti najít výsledky svých dětí zveřejněné na firemních webech a přitom je anonymita zachována.

Některé projekty se velmi vydařily. Žáci dokázali své nápady nejen popsat, ale také pak realizovat na zjednodušeném modelu - prioritně s využitím programovatelných desek MicroBit a jejich doplňků. 

Bombokládky

Třída 9. A si prostřednictvím voleb vybrala základní parametry pro své chytré město:

Vybrané firmy z Bombokládek

N&N's 

DIO 

CRAFTTOPIA 

DIJOR 

Borovice nad Sněžkou

Třída 9. B si prostřednictvím voleb vybrala základní parametry pro své chytré město:

Paštičky

Třída 9. C si prostřednictvím voleb vybrala základní parametry pro své chytré město:

Vybrané firmy z Paštiček

NKL 

Budiž Světlo 

Pepino 

KurnikSopa 

Tenký Led

Třída 9. D si prostřednictvím voleb vybrala základní parametry pro své chytré město:

Vybrané firmy z Tenkého Ledu

Elite EmPowerment 

Čtyřlístek 

Fontans